Gabinet fizjoterapii i masażu – jak zrobić prawidłowy biznesplan?

 

Biznesplan w każdym wypadku wygląda podobnie: powinien opisywać rodzaj działalności, oferowane usługi (lub produkty), źródła finansowania oraz metody wejścia na rynek. Należy ująć planowane inwestycje i te, które już są realizowane (1). Jeśli chcesz stworzyć dobry biznesplan gabinetu fizjoterapii, zastanów się, jakie cele zamierzasz osiągnąć, zadaj sobie kilka kluczowych pytań i poszukaj trafnych odpowiedzi.

 

Szansa na sukces

 

Biznesplan gabinetu fizjoterapii i masażu – jak w przypadku każdej innej działalności – powinien przedstawiać zakładane cele na najbliższy rok lub kilka lat oraz metody ich realizacji. Należy połączyć je i ukazać na tle obecnej sytuacji firmy, danego sektora rynku i prognoz gospodarczych.

Zastanów się, jakie masz szanse powodzenia? Biorąc pod uwagę tempo starzenia się polskiego społeczeństwa – na pewno niemałe. Rozważ, które usługi możesz świadczyć i które wzbudzą duże zainteresowanie. Jakie rodzaje masażu planujesz wykonywać w swoim gabinecie i jakie zabiegi specjalistyczne zaproponujesz przyszłym klientom? Wiele małych firm wybiera specjalizacje – na początku stawia na węższy zakres usług, np. konkretne masaże, a gdy się rozwijają, doposażają się w zaawansowany sprzęt.

 

Lokal, akty prawne i marketing

 

Kolejna kwestia to personel. Pamiętaj, że według nowej ustawy, w gabinecie fizjoterapii można zatrudniać wyłącznie osoby po studiach na kierunku fizjoterapia. Przyszli fizjoterapeuci, którzy rozpoczną studia po 1.10.2017 r., muszą (po ich ukończeniu) odbyć półroczne praktyki zawodowe oraz zdać Państwowy Egzamin Fizjoterapeutyczny – inaczej nie zostaną wpisani do Krajowego Rejestru Fizjoterapeutów (2 a,b). Zapoznaj się ze wszystkimi szczegółowymi wytycznymi nowych przepisów i uwzględnij je w biznesplanie gabinetu fizjoterapii.

Weź pod uwagę, że konkurencja na pewno jest bardzo liczna. Jednak to działalność usługowa, na której sukces w mniejszym lub większym stopniu wpływa wizerunek. Dlatego zatroszcz się o PR i nie zaniedbuj działań marketingowych. Współcześnie warto docenić rolę mediów społecznościowych, ale tradycyjne formy promocji, jak „papierowe” reklamy i plakaty, wciąż nie tracą racji bytu – zwłaszcza gdy biznesplan gabinetu fizjoterapii sporządzasz pod kątem starszej klienteli.

Co poza tym? Wybierz odpowiedni lokal – w miejscu pełnym przechodniów, w dzielnicy, w której znajdują się duże osiedla mieszkalne lub uczęszczane centra handlowe. Oczywiście – centrum miasta to duży (ale kosztowny) plus dla działalności usługowej.

 

Kosztorys – ważna rzecz

 

Biznesplan gabinetu fizjoterapii nie może pomijać kosztów działalności. Standardowy kosztorys obejmuje koszty zmienne (z marżą), stałe, a także planowany rachunek zysków i strat, podatki i prognozy finansowe (3). Zastanów się, jak sfinansujesz swój pomysł na biznes? Jakim wkładem własnym dysponujesz? Jeśli planujesz wziąć kredyt lub pożyczkę, idź do banku i poznaj szczegóły – dowiedz się, na jakie wsparcie finansowe możesz rzeczywiście liczyć.

Koszty jednorazowe gabinetu masażu to np. cena remontu i wyposażenia lokalu, które przystosują miejsce do świadczenia usług fizjoterapeutycznych. Należy tu przedstawić wydatki na malowanie, meble, specjalistyczny sprzęt itd. Ale potrzebujesz również kas fiskalnych, terminali do płatności bezgotówkowych i stanowisk komputerowych – to wszystko musi znaleźć się w kosztorysie.

Koszty stałe gabinetu fizjoterapii najczęściej podaje się w formie kosztów miesięcznych – w ich skład wchodzą m.in. czynsz, ubezpieczenia ZUS, koszty administracyjne, a także wydatki, jakie poniesiesz w związku z dojazdem do pacjentów (jeśli zdecydujesz się na taką formę świadczenia usług).

Przychody zależą przede wszystkim od rodzaju oferowanych usług, popytu na usługi, liczby stałych klientów i liczby zatrudnionych pracowników.

W ekonomii istnieje wiele metod, które pozwalają obliczyć okres zwrotu nakładów, bardzo często stosuje się wzór na tzw. prosty okres zwrotu. Dobrze, jeśli koszty mają szansę zwrócić się w pierwszym roku prowadzenia biznesu.

 

Biznesplan z pasją

 

Dobry biznesplan gabinetu fizjoterapii i masażu może okazać się drogą do realizacji marzeń. Postaraj się ująć w nim wszystkie możliwe szanse i zagrożenia, przeanalizuj źródła finansowania działalności, ustal koszty jednorazowe i koszty stałe. Zastanów się, w jakim okresie inwestycja powinna się zwrócić. Początki bywają niełatwe, ale jeśli to Twoja pasja i sposób na życie – warto zaryzykować.

 

 

Bibliografia:

1. Polska Fundacja Przedsiębiorczości, http://www.pfp.com.pl/fmeuo_jak_napisac_biznes_plan.htm, dostęp: 30.09.2016
2a. Medycyna Praktyczna, http://www.mp.pl/treningzdrowotny/aktualnosci/143975,wchodzi-w-zycie-ustawa-o-zawodzie-fizjoterapeuty, dostęp: 30.09.2016
2b. Medycyna Praktyczna, http://www.mp.pl/treningzdrowotny/aktualnosci/128240,zawod-fizjoterapeuty-samodzielnym-zawodem-3medycznym, dostęp: 30.09.2016
3. FinDict, http://www.findict.pl/academy/firma/biznesplan/prognozy_finansowe.php, dostęp: 30.09.2016