Jak dbać o stawy?

Stawy to jeden z najważniejszych elementów naszego organizmu. Choć przez wielu z nas są traktowane po macoszemu, to gdy zaczynają sprawiać problemy, przekonujemy się, jak wielkie mają znaczenie. Co zrobić, by móc cieszyć się sprawnymi stawami jak najdłużej?

 

Zdrowe stawy to gwarancja dobrej sprawności ruchowej na wiele lat. Dbając o własne stawy, możemy ustrzec się objawów bólowych, które w ich przypadku potrafią być wyjątkowo uciążliwe. Odpowiednie postępowanie dla dobra zdrowotnego stawów jest istotne także dlatego, że tylko w ten sposób można uniknąć wystąpienia poważniejszych chorób w przyszłości, jak zwyrodnienia, zapalenia czy urazy.

 

Jak wzmocnić stawy?

Dzisiejsze tempo życia sprawia, że wielu z nas ma bardzo przeciążone stawy kolanowe. Siedząca praca, po której następuje gonitwa pomiędzy sklepem, bankiem, pocztą, zajęciami dodatkowymi a domem, konieczność noszenia niewygodnego obuwia na wysokim obcasie lub wielogodzinna praca w pozycji stojącej – to główne przyczyny przeciążeń. Problem pogłębia się, jeśli nie prowadzimy zdrowego stylu życia, mamy nadwagę i stosujemy dietę ubogą w składniki odżywcze.

 

Wzmocnienie stawów – czego musisz unikać?

Chcąc wzmocnić stawy, należy unikać sytuacji, które źle na nie wpływają. Przede wszystkim niewskazany jest mało aktywny tryb życia. Warto zdecydować się na jakikolwiek wysiłek, nawet umiarkowany, szczególnie jeśli mamy pracę siedzącą. Zwykłe spacery, jazda na rowerze czy pływanie pozwalają utrzymać stawy w bardzo dobrej kondycji. Trzeba podkreślić, że nawet w momencie wystąpienia bólu stawów nie warto całkowicie rezygnować z aktywności fizycznej, ponieważ to tylko pogłębia problem.

Niewskazane jest także noszenie obuwia na wysokim obcasie, choć w wielu firmach jest ono obowiązkowe. Trzeba zrezygnować szczególnie ze szpilek, które źle wpływają na stabilizację ciała, zmieniają środek ciężkości oraz doprowadzają do powstania zwyrodnień, a także zwiększają prawdopodobieństwo doznania urazu. Na szczęście nawet wtedy, gdy zajmowane przez nas stanowisko zawodowe wymaga odpowiedniego ubioru, w tym noszenia butów na wysokim obcasie, można wybrać model butów, który nie robi tak dużego spustoszenia w naszym organizmie. Wystarczy udać się do sklepu ze zdrowym obuwiem ortopedycznym – tam też można znaleźć modele, które nie są zupełnie płaskie.

Witaminy na stawy kolanowe – sposób na wzmocnienie

Poza unikaniem czynników źle wpływających na nasze stawy, warto dodatkowo zastanowić się, w jaki sposób można je wzmocnić. Doskonałym pomysłem jest zażywanie suplementów diety na stawy, które poprawiają funkcjonowanie całego narządu ruchu. Zawierają niezbędne witaminy odżywiające chrząstki, chroniące stawy oraz wzmacniające kości (1).

Dieta dobra dla stawów

Poza przyjmowaniem suplementów, które szybko wzmacniają narząd ruchu, warto również zmienić swoją dietę, wprowadzając do niej odpowiednie produkty spożywcze o właściwościach prozdrowotnych dla chrząstek, stawów i kości. Oczywiście nie można oczekiwać, że sama dieta przyniesie znaczną i szybką poprawę. Na zmiany trzeba najczęściej poczekać nawet kilka lub kilkanaście tygodni. Dlatego modyfikacja diety na zdrowszą nie powinna być tylko chwilowa, a długotrwała. Będzie to korzystnie dla naszego narządu ruchu i ogólnie dla całego organizmu.

Produktami dobrymi dla stawów, chrząstek i kości są przede wszystkim naturalne źródła wapnia, takie jak mleko, jaja, przetwory mleczne, warzywa liściaste i niektóre owoce. Zalecane jest również spożywanie ryb i produktów bogatych w witaminę K, jak brokuły, jarmuż, wątróbka wołowa, kalafior czy kapusta.

 

1.  http://adamed.com.pl/pl/produkty/suplementy/flexinovo-forte-374, data dostępu: 29.08.2017